17 april 2011

Earth hour bakelse

Har ni smakat Earth hour bakelsen som årets konditor 2010, Roy Fares skapat?
Den 26 mars i år var dagen då alla skulle släcka ljuset i sitt hus för att visa sitt stöd för klimatet.
Jag testade att baka den själv, blev dock inte nöjd eftersom jag fick alldeles för lite nyponkräm. Måste nu göra den fler gånger då jag tror det blir en annan smak om jag dubblar receptet på nyponkrämen. Tycker inte det kom fram någon nypon/citron smak i min bakelse.


Earth hour bakelse 
12 bitar
Ingredienser
Botten
6 dl havregryn
½ tsk bikarbonat
½ dl socker
175 g smör, rumsvarmt

Nyponkräm
5 dl nyponsoppa
4 msk maizena
1 dl vatten
½ vaniljstång
1½ gelatinblad
½ dl socker
citron (färskpressad juice)

Vaniljbavaroise
½ vaniljstång
1¼ dl socker
6 äggulor
4 gelatinblad
1½ dl + 4½ dl vispgrädde
1½ dl mjölk
Garnering
ca 100 g mörk choklad

Gör så här
Botten
Sätt ugnen på 200 °C. Blanda havregryn, bikarbonat och socker i en bunke. Tillsätt smöret och arbeta in det så det blir en jämn massa. 
Tryck ut på bottnen i en bakpappersklädd ugnssäker form, ca 20 * 30 centimeter. Grädda mitt i ugnen cirka 10 minuter. Låt svalna. 
 
Nyponkräm
Rör ut majsstärkelsen i vattnet. Dela och skrapa ut fröna från den halva vaniljstången. Lägg gelatinbladen i kallt vatten 5 minuter. 
Koka upp nyponsoppa, socker, citronjuice och vaniljstång + frön i en kastrull. Ta upp vaniljstången. 
Vispa ner majsstärkelseblandningen, låt sjuda under omrörning cirka 2 minuter, tills det tjocknat. Ta bort från värmen, ta upp gelatinbladen och vispa ner i krämen.  
Häll den varma krämen på kakan i formen och ställ in i frysen medan vaniljbavaroisen görs.
 
Vaniljbavaroisen
Dela och skarapa ur fröna från den halva vaniljstången. Vispa ihop socker och äggulor i en bunke. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
Koka upp 1½ dl grädde, mjölk och vaniljstång + frön. Ta bort vaniljstången och vispa ner den uppkokta gräddmjölken i äggvispet.  
Häll tillbaka i kastrullen och värm under vispning tills det tjocknar (83° C), det får inte koka. Ta bort från värmen och tag upp gelatinbladen och vispa ner i krämen. Låt svalna helt. 
Vispa 4½ dl grädde fluffigt. Vänd ner i den avsvalnade vaniljkrämen. 
Bred ut över nyponkrämen, ställ in i frysen cirka 2 timmar.  
Ta ut, låt tina och skär i 12 bitar. Garnera med hyvlad/riven choklad.
 
Tips! 
Jag silade bort vaniljstången, eftersom jag tycker det brukar komma med lite bruna bitar då jag skrapat ur fröna från vaniljstången.

2 kommentarer:

  1. Tjusigt, har själv gjort sådana, fast mitt lager med nyponkräm blev lite tjockare men tyckte ändå inte den gav så kanon mycket smak, bakelsen var verkligen tvungen att vara ordentligt tinad innan nyponkrämen gav smak

    http://cupcakesfluffan.blogspot.com/2011/03/earth-hour-bakelse.html

    SvaraRadera
  2. Vad fin din blev! Undra varför inte min nyponkräm blev tjockare? :S
    Vi åt den innan den hunnit stela helt och det funkade bra (var bara 1 tim i frysen.
    Åt den även idag då det stelnat helt och sen även tinat. Tyckte nypon/citron smaken kom fram mer idag. Måste ge denna bakelsen ett till försök, men då ska jag dubbla nyponkrämen. Vill få fram nypon smaken mer.

    SvaraRadera