20 april 2011

Påskgula macarons

Jag hade äggvitor över i kylen efter att ha gjort Earth hour bakelsen. Jag passade då på att för första gången göra macarons. Eftersom det är påsk färgade jag mina gula. Jag tyckte jag hade i mycket gul färg men färgen ljusnade mer än jag trott, och därför blev de ljusgula. Man lär sig av sina misstag!

Glad påsk!


Jag använde mig av ett grundrecept på macarons. För att färga dem använde jag gul karamellfärg. Till de gula macarons gjorde jag en jordgubbssmörkräm som fyllning.
Jag tycker inte jordgubbssmaken kom fram tillräckligt mycket så jag rekommenderar att ta mer jordgubbssylt i, än vad receptet anger. Fyllningen färgade jag med både röd och gul karamellfärg för att få den orange.
Jag är väldigt nöjd med grundreceptet och de blev jättegoda även fast jordgubbssmaken inte kom fram!

Jordgubbssmörkräm 

Ingredieser
100 gram rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1 äggula
3 msk jordgubbssylt
Ev lite röd pastafärg/karamellfärg
Gör så här 
Vispa smör och florsocker vitt och pösigt. Vispa ner äggulan och jordgubbsylt.
Färga ev med lite röd pastafärg. 
Låt den eventuellt vila i kylen en stund om den är för mjuk att spritsa ut.

En väldigt bra blogg där jag hämtar mycket inspiration ifrån är Cupcakesfluffans.
Receptet på jordgubbskrämsfyllningen är hämtat därifrån -länk-.

5 kommentarer: