28 februari 2011

Hemmagjorda chips

Var sugen på chips igår kväll och när det inte finns en affär nära letade jag fram ett recept på hemmagjorda chips. Mest för att jag skulle bli avskräckt för allt arbete det medför. En söndagskväll klockan halv 8 är inte det första jag tänker på att ställa mig och baka en tårta.
Men jag hade fel, nästan inget arbete als och vips så har man en skål chips
Skala en potatis, hyvla den i tunna skivor, torka den, salta och olja skivorna, lägg de på ett bakplåtspapper och in i micron i 4 min. Färdigt!




Hemmagjorda chips

Ingredienser
Potatisar
Salt
Olivolja

Gör så här
Tvätta potatisen, skär tunna skivor med en osthyvel. Lägg bakplåtspapper på en tallrik och placera ut potatisskivorna därpå. Dem får inte ligga på varann.
Torka av skivorna med ett hushållspapper för att suga upp överflödig vätska. Potatisskivorna ska vara torra. Strö över salt och eventuell krydda efter smak. Pensla med lite olivolja. 
Mikra på högsta effekt cirka 4 minuter tills potatischipsen får färg och blir krispiga.
Låt chipsen rinna av och torka på ett hushållspapper.

8 kommentarer:

  1. Egna chips har jag aldrig gjort, så mumsigt :-)

    SvaraRadera
  2. Det blev gott också. Inte riktigt som köpt chips men gott ändå :)

    SvaraRadera
  3. Wow! Ser supergoda ut! Måste jag absolut testa!

    SvaraRadera
  4. Tack! Tycker jag du ska göra Carina! :)

    SvaraRadera
  5. Jag är besatt av chips, så det här bara måste jag ju prova!

    SvaraRadera
  6. Vad kul! Hoppas chipsen blir bra! :)

    SvaraRadera
  7. Mumsigt goda, tycker mamman som fick smaka.

    SvaraRadera