23 februari 2011

Sockerbullar

Sockerbullar är min favorit bland alla bakverk. Vaniljkrämen och bullen med kardemumma passar bra ihop och lite socker på det. Gott! Jag har testa många olika recept på vaniljbullar/sockerbullar/solskensbullar, men nu tror jag att jag hittat det bästa. Jag har gjort om receptet lite då jag föredrar att tillsätta vaniljkrämen efter gräddning. 


Sockerbullar
Ingredienser
1 pkt (50 g) jäst för söta degar
100 g smör eller margarin
3 dl mjölk
½ tsk salt
1 dl socker
2 tsk kardemumma
ca 9 dl vetemjöl
Fyllning
2 dl marsánkräm eller 
Vaniljkräm med grädde 
Pensling
1 ägg
Garnering
50 g smält smör
1½ dl socker


Gör så här
1. Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader. Häll degvätskan över jästen och rör om.

2. Tillsätt salt, socker och kardemumma. Tillsätt mjölet, lite i taget. 
3. Arbeta degen kraftigt tills den blir blank, smidig och släpper kanterna, ca 8 minuter. Jäs under bakduk i 30 min, till dubbel storlek. Sätt ugnen på 250 grader.
4. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl om det behövs och arbeta degen smidig.
dela degen i lika stora bitar och rulla till släta bullar, ca 20 st.
5. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 15 minuter.
6. Pensla bullarna med uppvispat ägg, grädda mitt i ugnen i 5-10 minuter.
Låt bullarna svalna på galler. 
Vid servering: Gör en grop i bullarna och fyll dem med vaniljkrämen (jag använde en plastpåse och spritsade in krämen ovanifrån). Pensla bullarna med smält smör och strö socker över.


Vaniljkräm innan gräddning
Följ steg 1-5 ovan. 
Efter 15 minuters jäsning gör en grop i mitten av bullen. 
Fyll groparna med vaniljkräm och låt jäsa ytterligare 10 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg, grädda mitt i ugnen i 5-10 minuter.
Låt bullarna svalna på galler.
 

3 kommentarer:

  1. Mums, vad gott med sockerbullar. Det ska jag se till att baka så snart jag hinner. :-)

    SvaraRadera
  2. Sockerbullar är så gott :-), var längesedan jag gjorde det sist

    SvaraRadera
  3. Erika - Absolut! Enkelt och så mumsigt.
    Cupcakesfluffan- Kanske dags för en omgång nu då :)

    SvaraRadera