12 februari 2011

Glass med mangosmak


Jag har länge spanat in alla glassmaker Cupcakesfluffans blogg. Eftersom jag har en glassmaskin har jag många gånger tänkt testa att göra egen glass men det har inte blivit av. Idag tog jag fram masinen och satte igång att göra glass. Jag föll direkt för mangoglassen och jag hoppades att den skulle smaka som Solero glassen. Var tvungen att provsmaka glassen innan jag ställde in den i frysen, jag blev förvånad hur god den verkligen blev och du som gillar Solero glassen kommer garanterat gilla mangoglassen. Glass kommer det att göras mycket framöver, relativt enkelt och mestadels av tiden sköter den sig själv i maskinen. Perfekt!



Mangoglass
Ingredienser
2,5 dl vispgrädde
2,5 dl mjöl (3%)
6 äggulor
1,5 dl socker
1 msk glukos
250 g mangopuré (barnmat)
Frysta mangobitar

Gör så här: (För både glassmaskin och i frysen)
Blanda grädde, glukos och mjölk i en kastrull och låt detta koka upp, ställ det åt sidan.
Vispa äggulor och socker pösigt.
Tillsätt gräddmjölken till äggsmeten under vispning.
Häll tillbaka glassmeten i kastrullen och värm detta på svag värme tills det börjar tjockna och glassmeten når strax under kokpunkt, dvs 85 grader, det får inte koka.
Kyl glassmeten i vattenbad och ställ därefter in den i kylskåpet så att den blir helt kall.
Rör ner mangopurén i glassmeten. Tina de frysta mangobitarna och mixa dem till små bitar. Rör ner i glassmeten.

För att göra glass i glassmaskin: Följ instruktionerna för din glassmaskin. När den är klar så häller du upp den i en form eller i en gammal glassförpackning och frys den några timmar.

För att göra glass i frysen: Häll krämen i en form och ställ i frysen. Rör om var tjugonde minut i 3–4 timmar.

TIPS!
Ta så mycket mangobitar som passar dig, jag tog ca 2½ dl. Jag ville att glassen skulle smaka mycket mango och att man ska känna bitarna i glassen.

 

4 kommentarer:

  1. Kul att du gillade mangoglassen, den är ju himla god :-), låter gott med frysta mangobitar i också, jag brukar alltid ha det hemma men hade det tyvärr inte just den dagen jag gjorde glassen

    SvaraRadera
  2. Den var verkligen supergod! :) Det var jätte gott med lite bitar i också, de blev lagom stora så man precis märkte dom.
    Mangoglassen är en favorit hos mig redan, kommer garanterat göra den fler gånger. Men först måste jag testa några av dina andra glassorter.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Gjorde du maränger till "faster" Sussi som hon önskade sig? Du får ju massor med äggvitor över :)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja det blev maränger också eftersom det var så många äggvitor över. Polkagris och choklad blev det.

    SvaraRadera