28 november 2010

Första advent

Igår blev det bak i massor, först lussekatter sedan lakritsknäck och chokladpolkagris fudge.
Lussekatterna blev STORA och goda och både knäcken och fudge med de lite annorlunda smakerna, blev toppen. De två, för mig nya julgodisarna har kommit för att stanna. Recepten på detta julgodiset kommer jag spara och använda till nästa jul. Lussekatterna bakades enligt detta receptet. Med det receptet känns lussekatterna nästintill som nybakta även om de legat i frysen och man tar upp och tinar dem.


 

Fick en perfekt födelsedagspresent igår, lite i förskott. Blev jätteglad för boken och ska testa mig på några av recepten och figurerna som finns där i så snart som möjligt. Tack!


Lakrtitsknäck

Ingredienser
75 st
20-30  turkisk peppar karameller
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
2 msk smör

Gör så här
Krossa karamellerna fint i en mortel. Blanda grädde, sirap och socker i en tjock-bottnad vid kastrull. 
Koka upp och koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är 122°, rör om då och då. Koktid 15–30 min. Tillsätt karamellkross och smör. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna. Förvara svalt.

Kulprovet: Häll några droppar i iskallt vatten och rulla till en kula. Kulan ska bli fast till hård.



Polkagrisfudge
 
Ingredienser
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
50 g smör
2 msk honung
100 g Marabou choklad Polka

Gör så här
Blanda grädde, socker och sirap i en gryta. Låt koka tills temperaturen är 120 grader ca 30-40 min. Rör i smör och honung. Koka ytterligare 2 minuter. Finhacka chokladen. Ta grytan från värmen och rör i chokladen. Rör om tills den har smält. Klä en halv långpanna eller en annan form med smörpapper. Häll i smeten och skär i bitar när den svalnat.

5 kommentarer:

  1. Den boken här jag med, en bra bok det, här har det bakats lussekatter och saffranasbiscotti samt att jag gjort pepparkaksglass.
    Polkagrisfudge låter himla gott, det måste testas, likaså lakritsknäcken.

    SvaraRadera
  2. Lakritsknäck ska jag absolut memorera och göra. Det låter riktigt gott!

    SvaraRadera
  3. Cupcakesfluffan: Det verkar bra så långt som jag kommit! Redan inspirerad av de fina bilderna.

    Helena: Det tycker jag absolut du ska göra! Tror inte du kommer bli besviken :)

    SvaraRadera
  4. Hej!

    får jag smaka på julgodiset på lördag, eller är det redan uppätet?

    Kram

    SvaraRadera
  5. Evelina: Det kommer nog finnas kvar så du kan få smaka :)

    SvaraRadera