22 november 2010

Tjuvstart

Tjuvstartade julen igår med att baka lussekatter, lussebullar, saffransbullar, kalla de precis vad du vill. Brukar inte börja baka "julgodis" förrän runt andra advent.
Resultatet blev bra och jag tycker receptet som användes gjorde bullarna "fluffiga". Vissa lussekatter brukar bli torra efter ett tag eller om man tar upp de från frysen och tinar. Får vänta några dagar och se om dessa bullar blir annorlunda. I detta receptet är det kesella vilket ska göra bullarna mer "fluffiga" och inte så torra.
Eftersom jag och många andra ofta plockar ur russinen ur bullarna, hoppade jag över dem denna gången. Det som även påverkade detta beslut var att jag inte hade några russin hemma.



Lussekatter
50 st

Ingredienser
50 g Jäst (1 pkt)
150 g Smör
5 dl Mjölk
250 g Kesella (Kesellan kan bytas ut mot 1 ägg)
2 frp á 0,5 g Saffran
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
ca 17 dl Vetemjöl
1 ägg till pensling

Russin till garnering


Gör så här
Smula ner jästen i en degbunke.
Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken, rör om och värm till 37 grader.
Häll en del av degspadet (smöret och mjölken) över jästen, rör tills den är upplöst. Häll sedan i resten av degspadet.
Tillsätt kesella, saffran, strösocker och salt. Arbeta därefter med maskin eller för hand in det mesta av mjölet så att degen släpper bunkens kanter och är smidig. Täck bunken med en bakhandduk och låt jäsa ca 30 min.

Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk. Knåda den slät och blank. Dela den i 5 delar. Baka sedan ut 10 lussekatter av varje del, genom att rulla ut varje liten del till ca 20 cm och därefter forma till en lussekatt. Lägg lussekatterna på plåtar med bakplåtspapper och tryck i russin ordentligt. Låt jäsa under bakhandduk till dubbel storlek 20-30 minuter. 

Pensla brödet med uppvispat ägg.  


Grädda lussekatterna mitt i ugnen 225 °C i ca 8 minuter. (I varmluftsugn 225°C i ca 8-10 minuter.) 

Låt svalna under bakduk. Förvara i plastpåse eller frys in.
 
Tips!
Lussekatterna är godast färska, frys gärna in de lussekatter du inte äter upp samma dag. 
Lussekatterna håller sig ca 3-6 månader i frysen.

3 kommentarer:

  1. Tänkte göra lussekatter till helgen, det är så gott, brukar också använda kesella och göra utan russin, lägger pärlsocker på istället, blir himla gott

    SvaraRadera
  2. Jag blev sugen på lussekatter i söndags, och hade sån tur att jag hade alla ingredienser hemma. Så det fick bli ett bak och nästan hälften gick åt samma dag. ;) Tack för tipset om pärlsocker! /Ulrika

    SvaraRadera
  3. Så sugen jag blev nu, du missade att skicka iväg ett gäng till Skåne! ;)

    SvaraRadera