17 november 2010

Lista för julbak

Fick inspiration när jag kikade in hos Cupcakesfluffan att göra en lista över det jag har tänk att baka till jul. 
Listan delar jag med mig av här dels för att jag ska komma ihåg allt som ska göras, men även till er som vill få lite tips och idéer. Hoppas ni har nytta av den. Lämna gärna en kommentar över vad ni har tänkt att baka, eller gör som jag och lägg upp er lista.

Pepparkakor, självklart måste det bakas pepparkakor. Det hör julen till.
Lussekatter, dessa goda bullar med den dyrbaraste kryddan. Sätter lite färg på julen.
Knäck, en favorit bland det traditionella julgodiset. God och enkel att göra. 
Lakritsknäck, en trendigare variant av den traditionella knäcken med mandel i. Byt ut mandeln mot lakrits.
Kola, jag brukar göra fem minuters kola från en receptbok som jag haft som barn. Detta har blivit en tradition för mig. Fick även tips på kolor med citronsmak. Vilken smak skulle ni vilja ha på era kolor?
Rocky Road, en för mig ny underbar godsak. Gjorde den förra julen efter min syster rekommendationer och fastnade direkt.
Mariannetryffel, hittade här ett recept på tryffel gjord på Mariannekarameller. Tror det kan bli gott med mint kombinerat med olika chokladsorter. 
Maraboufudge, Marabou har många olika goda smaker på sin choklad. Jag tänkte köpa hem några olika smaker och göra fudge på. Exempelvis polkagris, mint, apelsin och daim. 
Skurna pepparkakor, en enklare version av pepparkakor. Receptet finns här.
Pepparkaksmuffins, var tvungen att testa pepparkakor i form av muffins.



Listan kommer att uppdateras efter hand som jag kommer på vad jag vill göra.

En bra lista där det finns många olika tips på julgodis hittar Ni hos Tasteline.

4 kommentarer:

  1. Du kan få baka hemma hos mig också :)
    Eller jag ska nog göra det själ, det är mysigt.
    Struvor: för ögar komplicerade kakor, men det var enkelt
    kola: med olika smaksättning uppskattas de av många. Citron är en favorit
    Pepparkakor: Humlebackens pepparkakor blir det i år igen.
    Saffransmuffins: mycekt godare än lussebullar.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi kan göra det tillsammans Ewe! :)
    Kolan lät som en super idé, får komma på lite olika smaker. Muffinsen låter spännande. /Ulrika

    SvaraRadera
  3. Smak på kola? Ja det får nog bli lakrits och vanlig gräddkola, sedan är det säkert himla gott med tex saffran eller polkagrisar, men citron låter himla gott det

    SvaraRadera
  4. Smakade citron förra året och dom var supergoda, fast jag inte är så stort fan av citron i vanliga fall.
    /Ulrika

    SvaraRadera