10 juni 2011

Punchmarinerad rabarber

Nu var det länge sedan jag bakade, tiden har inte funnits till då jag arbetat mycket. Ska arbeta både torsdag och fredag, så ingen långhelg för mig. Men på lördag hoppas jag kunna göra en efterrätt. Jag hittade för någon dag sedan i en tidning, punchmarinerad rabarber med vit chokladmousse. Det tycker jag låter gott och spännande!


Punchmarinerad rabarber med
vit chokladmousse
4 portioner
Vit chokladmousse
100 g vit choklad, finhackad
1 äggula
1 dl crème fraiche
1 dl vispgrädde
1-2 msk florsocker

Punchmarinerad rabarber
400 g rabarber
1 vaniljstång
½ dl strösocker
2 msk punch
citronmeliss eller mynta till garnering

Gör så här:
Smält den vita chokladen i en skål över vattenbad. Ta bort från värmen och vispa ned äggulan. Rör sedan ihop med crème fraichen.
Vispa grädden och blanda ned även den i chokladkrämen. Ställ in i kylskåp i minst 3 timmar.
Skölj och skär rabarbern i tunna stavar, ca 7 centimeter långa ( den behöver bara skalas om skalet är väldigt tjockt och träigt).
Skär vaniljstången på längden och skrapa ned fröna i en kastrull eller stekpanna. Tillsätt socker och punch. Lägg i rabarbern.
Värm på låg temperatur tills sockret smälter och rabarbern börjar bli mjuk. Rör om då och då, men var försiktig så att rabarberbitarna inte går sönder. Låt svalna.
Lägg upp rabarbern på desserttallrikar. Ringla över lite av sockerlagen.
Lägg en klick vit chokladmousse ovanpå och garnera gärna med citronmeliss eller mynta.
Servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar