31 januari 2011

Tårtor till en 60-åring

I helgen fyllde farbror Kennet år. Till hans fest gjorde jag två tårtor enligt önskemål. 
Ena tårtan skulle vara en fruktårta med gelé och den andra en glutinfri variant.
Mitt förslag till den glutenfria varianten blev en marängtårta med citronkräm, vilket godkändes. 
Jag fick fria händer då det gällde dekorationen. Temat blev namn, 60 och fjärilar.
Tidigare hade jag beställt lite olika verktyg från Tårtdecor, jag hoppades verkligen de skulle komma fram innan lördag, och på fredagen kom den efterlängtade avi om att mitt paket anlänt.




Fruktårta
Fyllning 1: Vaniljkräm med grädde
Fyllning 2: Kiwi och banan
Täck och spritsad med grädde
Dekoration: Frukter i gelé och fjäril och banderoll i modelleringspasta



Marängtårta
Fyllning: citronkräm
Dekoration i modelleringspasta

I min beställning från Tårtdecor fanns bland annat modelleringspasta som jag använde för första gången. Blev positivt överraskad att smaken på pastan var så god. Den var även lättarbetad. Jag beställde även bokstäver, dock var dessa inte riktigt vad jag tänkt mig men det fungerade bra ändå. Lite pilligt att få ut bokstäverna men efter några försök blev jag nöjd med resultatet.

Recept kommer senare.

4 kommentarer:

  1. Fixa fram receptet på marängtårtan. Den va sipergod :)

    SvaraRadera
  2. Det ska jag göra! Är inte hemma i veckan men det kommer! Jag lovar :)

    SvaraRadera
  3. vilka härliga tårtor, ser himla goda ut

    SvaraRadera
  4. De var goda :) Måste göra dessa fler gånger. Maräng är en favorit i familjen.

    SvaraRadera