31 januari 2011

En så enkel sak som scones

Är inte många gånger jag har bakat scones. Kan nog räkna dem på en hand. Men det ska det bli ändring på, då det är så himla gott och enkelt. Idag blev det en sats, jag hade bara i vetemjöl eftersom jag inte hittade något grahamsmjöl. Själv föredrar jag en deg med grahamsmjöl, då det känns nyttigare och ger en mer mättnadskänsla.


Scones
Ingredienser
2,5 dl vetemjöl
2,5 dl grahamsmjöl eller vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
50 g smör eller margarin
2 dl mjölk, naturell yoghurt eller filmjölk


Gör så här
Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda mjöl, bakpulver och salt. Klicka i små bitar av smöret. Finfördela smöret med en sked eller fingertopparna.Tillsätt mjölken och rör ihop till en deg.


Dela degen i två delar och tryck ut till runda kakor, ca 15 cm i diameter.
Lägg kakorna på ett bakplåtspapper på en plåt.
Skåra ett kors med en kniv i degen och tryck med en gaffel i degen (nagga).
Grädda mitt i ugnen, 250 grader i 12-15 minuter.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar scones och gör det ibland men inte så jätteofta.

    SvaraRadera
  2. Har precis ätit scones, så gott, hällde i lite nötter med

    SvaraRadera
  3. Man ska ha Keso och Hallonsylt på!
    Testa om du inte gjort det. Vet att det låter konstigt, men det är supergott :)

    Kram

    SvaraRadera