17 januari 2011

Småkakor

Skulle baka någon "småkaka" enligt önskemål. Fick välja fritt i småkakornas värld, tog mig då tid och satt och letade i olika recept böcker jag sparat på mig. Till slut blev det en cookie, innehållande choklad och jordnötter. Eftersom jag inte visste om någon var allergiker gjorde jag även kaka kallad, karusell. Fyndigt namn!












 

Cookie med mörk choklad, jordnötter och kanel
ca 30 st


Ingredienser
150 g margarin 
1 1/4 dl socker
2 ägg
100 g mörk blockchoklad
50 g skalade jordnötter
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
ca 4 dl vetemjöl

Gör så här:
Rör matfettet och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget under kraftig omrörning.
Hacka blockchokladen och nötterna ganska grovt. Rör ner dem i smeten.
Blanda kanel, bakpulver och det mesta av mjölet.
Rör ner blandningen i smeten. Arbeta i resten av mjölet ( degen ska bli något lös och kladdig).
Forma degen till små, runda bollar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta ut dem något.
Grädda kakorna mitt i ugnen i 200 grader, ca 14 minuter (tiden varierar beroende på storlek på kakorna).
Låt dem kallna på galler.
Förvaring: 10-12 dagar i burk, 3 månader i frys.


Karusellkakor
60 st           

Ingredienser
4 dl vetemjöl
½ dl socker
1 äggula eller ½ ägg
200 g margarin
2 msk vaniljsocker
2 msk kakao 

Gör så här
Arbeta snabbt ihop mjöl, socker, ägg, vaniljsocker och margarin (i mindre bitar) till en deg, för hand eller i en matberedare.
Dela degen i 2 delar. Blanda siktat kakao i den ena delen.
Kavla ut varje del till en kaka, 20x25 cm. Lägg den mörka kakan ovanpå den ljusa.
Rulla ihop dem till en rulle. Låt rullen ligga i kylskåp ca 30 minuter.
Skär dem i ½ cm tjocka skivor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda kakorna mitt i ugnen 175-200 grader, 5-7 minuter.
Förvaring: I burk med lock på en sval plats, ca 2 veckor, ca 3 månader i frysen.

2 kommentarer:

  1. Småkakor är himla kul att baka, tänkte baka lite imorgon till sonen som då fyller 3 år, fast det får bli vaniljkakor av något slag då han inte gillar nötter, choklad osv, helst skall de väl påminna om Tom & Jerrykexen :-)

    SvaraRadera
  2. Jag är inte så förtjust i småkakor(mördegskakor), så det är perfekt när man kan baka till någon annan utan att själv äta en massa. :P
    Tom och jerry kexen tycker jag fortfarande(gillade de som barn) är goda. Får kolla in dina 3 -års kakor. :)

    SvaraRadera