8 december 2011

Årets första lakritsknäck


Förra julen gjorde jag 14 olika sorters julgodis/kakor/bullar. Lakritsknäcken blev min favorit bland julgodiset. Det var det första jag gjorde i år.

I år kommer det inte bli lika många sorter, men några hoppas jag hinna med.
Rocky road, snickers och vanlig knäck bland julgodiset är de jag tänker göra i första hand. Hemmagjorda pepparkakor och lussekatter är ett måste på julen.

Lakrtitsknäck


Ingredienser
75 st
20-30  turkisk peppar karameller
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
2 msk smör

Gör så här
Krossa karamellerna fint i en mortel. Blanda grädde, sirap och socker i en tjock-bottnad vid kastrull. 
Koka upp och koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är 122°, rör om då och då. Koktid 15–30 min. Tillsätt karamellkross och smör. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna. Förvara svalt.

Kulprovet: Häll några droppar i iskallt vatten och rulla till en kula. Kulan ska bli fast till hård.

1 kommentar: