21 februari 2012

Tårtgelé

Tårtgelén använder jag både till garnering ovanpå tårtor och som fyllning. Receptet kommer från rutiga bakboken.

Tårtgelé
Ingredienser
6 gelatinblad
2 ½ dl vatten
3-4 msk socker
2-3 krm citronsyra

Gör så här:
Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten. Blanda och hetta upp vattnet, sockret och citronsyran. ta upp gelatinbladen och lös upp dem i den heta vätskan. Kyl den.

Jag hällde den färdiga tårtgelén i en rund form lika stor som tårtbotten för att sedan ha den som fyllning.

Man kan även dekorera med frukter i. Häll geléet över frukten då den blivit lite tjockflytande.

Tänk på!
Vissa bär och frukter t ex kiwi, innehåller ett proteinspjälkande enzym som gör att geléet löses upp.

1 kommentar:

  1. Hjälp jag ska ju ha bla kiwi på tårtan jag ska göra idag å tänkte ha på gelé hur ska jag då göra? ?????

    SvaraRadera