26 oktober 2010

Mango och chokladmousse tårta

Vi hade för någon vecka sedan kalas för min bror som fyllde 24. Jag bakade då denna mango och chokladmousse tårta. Denna tårta tar tid att göra då det är flera lager, men den är väldigt god. Tårtan är glutenfri.

Dekorationen blev inte riktigt som jag tänkt mig. Jag har ännu inga "riktiga" verktyg att jobba med för att få bästa resultat. Det var även första gången jag testade på att jobba med sugarpaste, vilket inte riktigt passade till denna tårta då översta lagret är "halt" så siffrorna gled av.

Jag dekorerade min tårta med en blomma och siffror i sugarpaste. Det övriga i vit choklad.
Ett tips till denna tårtan är att använda overheadpapper runt kanterna i formen. Pappret är lätt att få av och kanterna blir fina. Jag gjorde dubbelsats av mangogelén för att få ett lite mer täckande lager.


Mango och chokladmousse tårta
Botten
3 ägg
1 ½ dl strösocker
5 msk potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
Chokladmousse
4 äggulor
3 msk strösocker
1½ gelatinblad, blötlagda i kallt vatten i 5 min
125 g mörk choklad
3 dl vispgrädde, vispad
Mangomousse
4 gelatinblad, blötlagda i kallt vatten i 5 min
250 g mangopuré (barnmat)
100 g florsocker
3 dl vispgrädde, vispad
Mangogelé
2 gelatinblad, blötlagda i kallt vatten i 5 min
1 msk mangopuré
1 dl apelsinjuice
2 msk persikolikör

Botten: Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver i en skål. Sikta ner det i äggsmeten. Bred ut smeten försiktigt på ett bakplåtspapper, så mycket att smeten blir något större än den form som sedan används (jag använde mig av en rund form, 24 cm i diameter med löstagbar kant).
Grädda mitt i ugnen, ca 7 min. Ta ut kakan ur ugnen, strö över 2 msk socker innan kakan ha svalnat. Vänd över kakan på ett nytt bakplåtspapper och låt den kallna.


Kläm fast ett bakplåtspapper i en rund bakform  med löstagbar kant. Skär ut en kaka av chokladbottnen, lika stor som formen. Lägg kakan i botten av formen.


Chokladmousse: Vispa äggulor och socker pösigt. Smält gelatinbladen i en kopp 15-20 sekunder i mikron på full effekt. Smält chokladen över vattenbad eller i mikro i en skål, ca 2 min på full effekt. Blanda varm choklad och smält gelatin. Rör ner det i äggsmeten. Rör ner 1/3 av den vispade grädden i smeten och vänd sedan ner resten av grädden med en slickepott. Bred moussen över kakan i formen. Ställ in formen i kylen för att stelna 30 min.


Mangomousse: Smält gelatinbladen (på samma sätt som med chokladmoussen). Rör ner florsockret i mangopurén. Ta ½ dl av purén och rör ner i det smälta gelatinet. Rör sedan ner det i mangopurén. Tillsätt 1/3 av den vispade grädden för att mjuka upp smeten och vänd sedan ner resten av grädden i purén. Bred ut purén över chokladmoussen i formen. Ställ in den i kylen för att stelna, ca 1 timme.


Mangogelé: Smält gelatinet, blanda med mangopuré, juice och likör.Rrör om och låt svalna något. Häll gelén överst, ovanpå mangomoussen i formen. Ställ in tårtan i kylen tills den ska serveras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar