28 oktober 2010

Kick, polkagrisar och marshmallows...

Regn och rusk ute så vad passar inte bättre än att ställa sig och baka några muffins? 
Igår blev det en vaniljsmet och en chokladsmet, dessa kombinerade jag sedan ihop med olika godisbitar.
Jag gjorde lite varierande storlekar på muffinsen, formarna jag använde kommer från IKEA, Gekås(Ullared), och Ica.









Jag gjorde fyra varianter av vaniljmuffinsen. När jag hade klickat ut smeten i formarna stoppade jag ner krossade polkagrisar, marshmallows, kick och så blandade jag vanilj- och chokladmuffinssmeten till en "black & white" muffins.

Av chokladsmeten blev det kick, marshmallows och "black & white".

Vaniljmuffins (18 st)
150 g margarin
2 dl strösocker
3 ägg
2½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Rör matfettet och sockret pösigt med elvisp, tillsätt äggen.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner det i smeten.
Ugn: 200 grader Tid: ca 15 min

Chokladmuffins (12 st)
100 g margarin
1 dl mjölk
2 ägg
1½ dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 msk potatismjöl

Smält matfettet och tillsätt mjölken, låt allt bli varmt men det får inte koka.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpluver, kakao, vaniljsocker och potatismjöl. Tillsätt det växelvis med mjölkblandningen i äggsmeten.
Ugn: 225 grader Tid: 10-12 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar