27 oktober 2010

Pannacotta

När mamma och pappa skulle ha gäster bad de mig göra en pannacotta till efterrätt.
Det blev en pannacotta med hallonsås.


Ingredienser
5 dl vispgrädde
1 st vaniljstång (alt. 1 tsk vanijsocker)
½ dl socker
3 st gelatinblad
2 dl hallon


Pannacotta
Lägg gelatinbladen i blöt, ca 5 min. Skär ett snitt i vanlijstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna,vaniljstången, grädden och sockret i en kastrull. Koka upp och låt puttra i 1-2 minuter. Ta av kastrullen från plattan och och rör i galatinbladen så att de löser sig. Sila bort vanlijstången och fördela i sex stycken portionsglas.


Hallonsås
Tina ca 2 dl hallon, mosa hallonen genom en sil så att fröna försvinner. Om hallonen är för sura, tillsätt lite socker. Häll hallonsåsen på pannacottan innan servering.

2 kommentarer:

  1. Hej! Kul att du också är intresserad av tårtor och cupcakes =) Jag har försökt maila dig men får bara tillbaka att leveransen misslyckas.. Har du lust att prova maila mig? Hjälper dig gärna med frågorna om verktygen så gott det går, men det blir väldigt långt att skriva så här i en kommentar ;-)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du kollade in på min blogg. Kollade upp min mailadress och hade glömt en bokstav i adressen och det var nog därför du fick ett felmeddelande. /Ulrika

    SvaraRadera