12 juli 2011

Midsommar tårtor

Nu har jag äntligen lite tid över för att lägga in mina midsommartårtor. Hoppas Ni alla hade en riktigt bra midsommarafton! Vi firade midsommar hos min kusin, som är jägare, där av smög sig en älg in på tårtan. Det blev två tårtor en jordgubbstårta och en marängtårta.


Spacklad och spritsad med Grädde
Dekorationer i modelleringspasta och godis

Till tårtan gjorde jag 2 stora marängbottnar och hade after eighet fluffet
mellan som fyllning. Jag täckte marängen med grädde för att få den slät. Det gröna gräset är grädde färgad med karamellfärg som jag spritsat ut.

Jordgubbstårtan fick jag inspiration av på en blogg, Tulipans bakverk. Till tårtan hade hon använt ett blad som läggs på utkavlad marsipan för att enkelt få ett fint mönster. Jag tänkte prova att göra ett själv. Jag kavlade ut sockerpasta och började måla på den med pasta färger. Jag tyckte det blev för starka färger och lite kladdigt så var på väg att slänga målningen. Men så fick jag en idé om att vända på det så färgen hamnade på baksidan, vilket gjorde att man såg ett dovt mönster, det blev faktiskt bra!


Tårtbotten "lika delar", ljusa
Fyllning, "glasskräm", hela jordgubbar och nougat
Dekorationer: sockerpasta, jordgubbar och grädde

Baka tårtbotten, låt den svalna och dela den sedan i två delar. Sätt jordgubbarna i en ring längs kanten på den ena tårtbotten. Fyll sedan hålet som blir med glasskräm. Dela nougaten i små bitar och strö jämt över hela tårtan. Lägg på den andra botten och spackla med grädde.
Till denna tårta gjorde jag ett eget mönster på sockerpasta, dekorerade med jordgubbar och spritsad grädde längs kanten.

2 kommentarer:

  1. Härliga tårtor. När jag ser din gräddtårta med jordgubbar blir jag så sugen, det är verkligen sommarsmak i en sådan tårta. :-)

    SvaraRadera
  2. Vad fint du lyckades dekorera tårtorna.. Speciellt den sista. Det brukar vara svårt att få grädden så slät och fin.Way to go!!

    SvaraRadera