15 december 2010

Saffranskaka

Jag tänkte från och med idag försöka lägga ut ett recept varje dag på julgodis fram till julafton. Lite som en julkalender fast med recept. Min julkalender börjar lite sent. Men bättre sent än aldrig...
Första receptet som jag bjuder på är en saftig saffranskaka. Receptet är för 10 personer.
När man sedan skär kakan är den alldeles gul inuti.



Saftig saffranskaka


Ingredienser
3 dl vetemjöl
125 g smör
1 msk strösocker
1 äggula


300 g mandelmassa
1 paket saffran (½ g)
1 msk vatten
3 äggulor
4 äggvitor


Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda mjöl, smör, strösocker och äggulan till en pajdeg i en matberedare. Eller nyp för hand ihop till en deg.
Låt degen vila i kylen i 30 min.
Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Nagga med en gaffel. Förgrädda skalet i högst 10 min. 
Sänk ungsvärmen till 175 grader.
Riv mandelmassan grovt. Blanda saffran med vatten. Rör ner i mandelmassan och blanda väl. 
Tillsätt äggulorna och rör om.
Vispa äggvitorna till ett fast skum och vänd försiktigt ner i smeten. 
Bre ut fyllningen i pajskalet.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter. Gör ett stickprov för att se om den är färdig.
Servera gärna med en klick grädde.

2 kommentarer:

  1. Saffran är ju bara så gott!! Skall bli spännande att se vad du lägger ut för recept =)

    SvaraRadera