16 december 2010

Praliner

Bakom luckan idag, den 16 december 2010 gömmer sig massor av choklad.




Idag blev det praliner i luckan. Pralinerna gjorde jag för ett tag sedan och goda blev dom nog eftersom de försvann snabbt. Så snabbt att jag själv inte hann smaka. Men det anser jag som ett bra betyg. Jag inte hunnit bakat något idag ännu...  Men strax ska jag förbereda för en tårta som jag ska sätta ihop imorgon. En 90-års tårta ska det bli.


Jag började med att pensla botten av formarna med vit choklad. Formarna är ischoklad formar. Jag använde mig av en vanlig oanvänd målarpensel. Jag lät chokladen stelna några minuter i kylen. Där efter penslade jag ett lager ljus choklad i hela formen. Jag försökte att inte pensla det vita lagret första gången. Mest för att jag inte hade tid att vänta tills den vita chokladen hade stelnat helt.


Mellan varje lager choklad ställdes formarna i kylen för att stelna. Jag penslad med tre lager ljus choklad.
Efter tredje lagret choklad hade jag i min pralin en kola som fyllning. Receptet var inte så bra, därför väljer jag att inte lägga upp det här. Efter kolan fyllde jag upp med ljus choklad så det täckte helt och blev en platt botten.




Tadaaaaa. Så här fin blev tillslut min pralin. I ischoklad formar stod det i botten baka, vilket jag tyckte blev lite fint på toppen. Tyvärr var det svårt att få med texten på bilden. Men lite kan man nog skymta den på toppen.

4 kommentarer: